Home > Lehdistönurkka

Haastattelut, artikkelit, lehdistötiedotteet ja erowz.fi:n uutisosio

erowz.fi
kahden Belgialaisen nuoren nörtin projekti.

   

Jo vuonna 2000 Bart ja Vincent, erowz.fi:n perustajat, työskentelevät jo internetin parissa Belgiassa.

   
   

Bart, joka oli tietokonetaitoinen lähestulkoon jo ennen termin syntyä, löydettiin eBayn toimesta, ja palkattiin sivuston Euroopan laajennusta hoitavaan tiimiin. Verkkokehitys oli vielä suorittamatta, joten Bart hankkii arvokasta kokemusta kaikilta verkkokaupan osa-alueilta: tietenkin teknologiasta, mutta myös kyseisen alueen markkinoinnista.    

   

Hän ylenee nopeasti kuuden eBaylla viettämänsä vuoden aikana, mutta haaveilee salaa itsenäisestä yrittämisestä…    

   

Vincent on verkkostrategian pioneeri. SEO, yleisön hankkiminen sekä ROI ovat hänelle päivittäistä kauraa jo kauan ennen sosiaalisten verkostojen syntyä. Konsulttina ja strategistina hän ohjaa useita yrityksiä digitaaliseen aikakauteen siirtymisessä, ja ennustaa kehityskulkuja, jotka muodostavat nykypäivän internetin.    

   

Seitsemän konsulttivuoden jälkeen Vincentistä on tullut tunnustettu digitaalisen strategioinnin ekspertti, ja hän haluaa hyödyntää osaamistaan Eurooppaan siirtyvien ja markkinaosuuksia tavoittelevien suurten vähittäiskaupan yritysten saralla.    

   

Vuonna 2010 Bart ja Vincent tapaavat Benelux-maiden suurimmalla yksityisen myynnin sivustolla. Tämä vuosi tuo molemmille mukanaan haasteita, jotka koskettavat myös eksponentiaalisesti kasvavaa myyntijärjestelmää.    

   

Heidän markkinavisionsa on selkeä: globaali kriisi on johtanut käyttäjät etsimään tarjouksia yhä enenevässä määrin. Mutta vaikka myynti-ilmoitusten määrä on jo nyt vaikuttava (500 000/päivä), jotkin käyttäjät kohtaavat ongelmia ilmoitusmeren navigoinnissa.    

   

Tätä silmälläpitäen he kehittävät konseptin käyttäjäystävällisestä "metasivustosta", joka on omistettu käytetyille ja vintage-esineille, ja joka sisältäisi tehokkaan hakukoneen ja edistyneitä ominaisuuksia. He haastoivat itsensä - suurten tietokantojen käsittelystä saamansa ammattikokemuksen tukemana - luomaan verkkosivuston, joka auttaisi yksityishenkilöitä löytämään parhaat mahdolliset tarjoukset 50 miljoonan verkossa olevan myynti-ilmoituksen joukosta Suomessa.    

 

Mutta kuinka? Luomalla edistyneitä algoritmeja ja suodattimia, jotka mahdollistavat personoitujen tietokantojen luonnin käyttäjien hakuprofiilien perusteella. On oltava nörtti keksiäkseen jotain tällaista!    

   

Vuonna 2011 julkaistaan ensimmäisen käytettyjen esineiden markkinoille omistetun portaalin beta-versio.
erowz.fi aloittaa startup-yrityksenä, jota tukevat konseptiin uskovat ystävät ja perheenjäsenet. Tämä on IT-maailman menestystarina, joka alkoi autotallin sijaan ullakolla.    
Kaikki saatavilla olevat resurssit viedään niiden äärirajoille, ja kaksi perustajaa käyttävät kaiken vapaa-aikansa sivuston optimointiin, uusien servereiden luontiin, teknisten ongelmien ratkomiseen ja sen sellaiseen. Kaikki tämä samalla, kun he tarkastelevat erowz.fi-sivuston kävijätilastoja ja kaupankäyntimääriä, jotka kasvavat huippuunsa.    

   

Jatkuvasti kehittyvä konsepti, jonka tavoitteena on vastata yhä paremmin käytettyjä esineitä etsivien käyttäjien tarpeisiin.
Optimimointi ja innovaatio onnistuvat ajan saatossa yhdessä, tuoden yhteen aktiivisen ja lojaalin yhteisön, johon kuuluu nyt pelkästään Suomessa jo lähes 1.5 miljoonaa kuukausittaista kävijää.    

   

Upeat tulokset motivoivat Bartia ja Vincentiä ylläpitämään luomaansa liikettä lisäämällä uusia palveluita, kuten äskettäin luotu mobiilisovellus erowz.fi.    

   

Ensimmäisen verkkosivun suosio on johtanut kasvuun myös muissa maissa. Bart ja Vincent ovat ilmaisseet halukkuutensa auttaa ihmisiä löytämään parhaat tarjoukset päivittäisessä elämässään tuomalla sivuston laajemman yleisön tietoisuuteen. Belgiassa sivusto site-annonce.be sekä Yhdistyneessä Kuningaskunnassa for-sale.co.uk ovat olleet todistettu menestys. Ansaitun kokemuksen ansiosta for-sale.ie on julkaistu Irlannissa, site-annonce.fr Ranskassa ja in-vendita.it Italiassa. Jo miljoonat käyttäjät surffaavat eri alustoillamme. Samankaltaisia verkkosivustoja julkaistaan ympäri Eurooppaa, mutta tavoitteena on aina mukautua kunkin maan tarpeisiin. Näin on esimerkiksi Espanjassa sivustolla compra-venta.es tai Saksassa sivustolla gebraucht-kaufen.de. Tarina ei kuitenkaan näyttäisi päättyvän Euroopan mantereelle. Pohjois-Amerikka on myös ollut kohteena, ja sivustot used.forsale USA:ssa ja cubefigures.com Kanadassa on nyt julkaistu. Aasia ja Etelä-Amerikka ovat olleet uusia viimeaikaisia haasteita tiimille. Yritys onkin jo toiminnassa Intiassa sivuston www.for-sale.in kautta, sekä Brasiliassa sivuston usadobrasil.com.br kautta.    

   

erowz.fi on ammatillisen yhteistyön tulos, mutta myös tulosta kahden todellisen ystävän kiinnostuksen kohteiden yhdistymisestä - heidän yhteisestä intohimostaan uusien teknologioiden hyödyntämisestä tavallisten ihmisten tarpeiden täyttämiseen.

   

Tässä on kyse tiedon jakamisen todellisesta hengestä - kontrastina nykypäivän verkkoteollisuuden käytännöille - sekä käyttäjän asettamisesta projektin keskipisteeksi.